Vakmensen

Video afspelen

Judith Hoogma

Docent kunst en cultuur, techniek en fotografie bij Vakcollege Noordoostpolder

‘In de Noordoostpolder leiden we vmbo-leerlingen basis-kader op voor een baan in de sector techniek, zorg en welzijn of economie en ondernemen. Praktische doeners zijn het. Ze werken graag met hun hoofd, hart en handen. Leerlingen met gouden handen noemen we ze ook wel. Gouden handen die een gouden toekomst tegemoet gaan. Want kijk maar eens naar de arbeidsmarkt in de Noordoostpolder. Het zijn juist de mbo’ers die erg gewild zijn. In de maakindustrie en ook in de zorg.’ Judith Hoogma, docent kunst en cultuur, techniek en fotografie zorgt er samen met haar collega’s van het Vakcollege Noordoostpolder voor dat er vakmensen worden gemaakt in dé Noordoostpolder. ‘Bij ons kunnen de leerlingen techniek kiezen uit de richtingen produceren, installeren, energie of bouwen, wonen, interieur. En we bieden de opleidingen zorg en welzijn en economie en ondernemen aan.’

Vakman of vakvrouw
‘Leerlingen vmbo basis en kader worden in vier jaar opgeleid tot vakman of vakvrouw. Praktijk en theorie wisselen elkaar daarbij af. Daarna stromen ze door naar het mbo waar ze verder klaargestoomd worden voor hun beroep. Zo kunnen ze hun hele beroepsopleiding volgen in de Noordoostpolder. Eerst bij ons en daarna op het mbo van ROC Friese Poort. We hopen natuurlijk dat we ze daarna kunnen behouden voor de bedrijven in de Noordoostpolder.’ 

Voor het opleiden van onze leerlingen maken we dankbaar gebruik van het bedrijfsleven.​

Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven
‘Het bedrijfsleven in de Noordoostpolder heeft behoefte aan goed opgeleid personeel en wij hebben voor het opleiden van onze leerlingen behoefte aan de kennis en kunde van het regionale bedrijfsleven. Een belangrijk onderdeel van ons onderwijs zijn de stages. Al onze leerlingen lopen stage bij bedrijven in de Noordoostpolder. Want hoe mooi is het om nu al te zien waar je later kunt gaan werken. Ze maken kennis met het bedrijf, de verschillende beroepen en de medewerkers. Voor het opleiden van onze leerlingen maken we dankbaar gebruik van het bedrijfsleven. Zo leren ze booglassen bij GT-lastechniek en brengt Dijksma Koudetechniek ze de kneepjes van het vak bij als het gaat om koudetechniek.

Sinds kort krijgen onze leerlingen les van een echte schilder. Hoe leuk is dat. Ruben van Duijn deed ooit de pabo met het idee voor de klas te gaan staan maar besloot toch om een schildersbedrijf te beginnen. Schildersbedrijf Rubens in Emmeloord. Dat heeft hij 15 jaar gedaan. En nu geeft hij les bij ons. De skills van het schildersvak neemt hij mee om zijn leerlingen te kunnen inspireren voor het schildersvak. Omdat Ruben niet alleen geïnteresseerd is in de afwerking maar ook in de bouw in het algemeen, geeft hij nu ook les in bouwen, wonen en interieur. Hoe mooi is het om werk via je eigen handen te maken. ‘Prachtig’, als je het aan Ruben vraagt.’

Sterk Techniek Onderwijs (STO)
‘Het Vakcollege, Aeres vmbo en het Berechja College werken met elkaar samen om het techniekonderwijs in onze regio nog sterker te maken en nog meer leerlingen te enthousiasmeren voor een opleiding in de techniek en technologie. Agrofoodcluster, Innovatiecluster Noordoostpolder en Urk Maritime zijn de belangrijke clusters uit het bedrijfsleven met wie we samenwerken. Deze bedrijvenclusters vertegenwoordigen samen de drie techniekwerelden groen, grijs en blauw. 

Zelf ben ik binnen STO projectleider van de projectgroep ‘verbindend VO-PO’. Ik onderhoud de contacten met het basisonderwijs. Ja, ook de vertegenwoordigers van de basisscholen maken deel uit van STO. Dat biedt verrassend mooie kansen. Zo raakte ik in gesprek met Mariska Baars, directeur van basisschool De Horizon in Ens, over de plannen om hun schoolplein opnieuw in te richten. Daar kunnen onze leerlingen prima bij helpen. De leerlingen bouwen, wonen, interieur hebben al eens mooie plantenbakken gemaakt en we gaan nu kijken of ze het schoolplein kunnen aankleden met speelhuisjes. Dat bouwen, doen ze hartstikke goed. Laatst hebben ze friemelborden gemaakt voor een verzorgingshuis en ook al eens een duiventil voor de kinderboerderij. Dat zijn leuke opdrachten. 

Goed contact met het basisonderwijs is heel belangrijk. Een leerling zorg en welzijn van ons gaat iedere vrijdag naar een basisschool voor een snuffelstage. Zo kan ze zich mooi oriënteren op een vervolgstudie.’

Samen het techniekonderwijs in onze regio nog sterker maken en nog meer leerlingen enthousiasmeren voor een opleiding in de techniek en technologie.​

Verbinding met het basisonderwijs
Om de verbinding met het basisonderwijs te maken zijn er drie techlabs ingericht bij Aeres, Berechja en het Vakcollege. Daar kunnen basisscholen met hun klassen naartoe. En ze kunnen ook leskisten bij ons lenen. Leerlingen kunnen dan bijvoorbeeld met Microbit bodemonderzoek doen of ze leren over wind- en waterenergie.

De techlabs zijn zo populair dat ze al bijna het hele schooljaar volgeboekt zijn. Kinderen vinden het fantastisch om een kleine robot of een astroïdebol te maken. Weer dat máken hè. Zie je wel? Er worden vakmensen gemaakt in dé Noordoostpolder.’