Aves in de Noordoostpolder: stevig, sociaal en samen vooruit
Een solide basis voor de kinderen in de Noordoostpolder, zodat ze als mooie mensen kunnen uitblinken in het vervolgonderwijs en in hun verdere loopbaan en natuurlijk als persoon.
Lef, passie en groei: dat is Aves
Met maar liefst 32 basisscholen in de gemeenten Noordoostpolder, Kampen en Steenwijkerland is Aves een vertrouwd gezicht voor ouders en leerlingen. Het onderwijsaanbod van Aves is breed: zowel openbare, christelijke, rooms-katholieke als samenwerkingsscholen maken er deel van uit. Kinderopvang wordt daar vanaf dit jaar ook aan toegevoegd. In Emmeloord maken op twee basisscholen na, alle basisscholen onderdeel uit van Aves. Aan het hoofd van Aves staan Jos Timmermans en collega-bestuurder Dirk-Peter van ‘t Sant. De portefeuille van Jos behelst vertegenwoordiging en organisatie, onderwijs en materiële zaken. Collega-bestuurder Dirk-Peter van ’t Sant, zet zich in voor identiteit, financiën en personeelszaken. Met kernwaarden als lef, passie en groei biedt Aves betekenisvol en toekomstgericht onderwijs. Een solide basis voor ieder kind.

Wie is Jos Timmermans?
‘Ik ben een echt polderkind,’ begint Jos met een glimlach. Geboren op een boerderij in Tollebeek en nu woonachtig in Creil, is hij verknocht aan de regio. Jos is vader van vier uitgevlogen kinderen en speelt al 35 jaar basgitaar in de polderband Murphy’s Law. Zijn schoolcarrière begon op de lagere school in Tollebeek, gevolgd door het Professor Ter Veen Lyceum in Emmeloord en de pedagogische academie in Steenwijkerwold.
Jos bouwde een carrière op in het onderwijs, van leerkracht in Lelystad tot directeur in Nagele, Marknesse en Espel, en hij zet zich ook in voor de PO-raad. ‘Onderwijs geeft energie. Het is prachtig om mensen te inspireren en te zien groeien.’
Onderwijs geeft energie. Het is prachtig om mensen te inspireren en te zien groeien.
Onderwijs en opvang onder één dak
Jos kijkt met Aves naar de toekomst. ‘In 2025 starten we op enkele
Aves-scholen met kinderopvang, waardoor het van een school een echt kindcentrum wordt, waar onderwijs en opvang naadloos in elkaar overgaan. Eerst komt er buitenschoolse opvang (bso), later voegen we peuteropvang toe. Zo creëren we een doorgaande leerlijn voor kinderen van 0 tot 14 jaar.
We starten bij Kindcentrum St. Joseph, Kindcentrum Emmelhage en OBS Roderik van Voorst. Wie interesse heeft, kan contact met hen opnemen.’
Tienercollege
‘Voor 10-14-jarigen bieden wij ook het Tienercollege Noordoostpolder. Nederland is het enige land dat zo vroeg selecteert op schoolkeuze, in groep 8. Het Tienercollege is een plek voor leerlingen van deze leeftijd om zich optimaal te ontwikkelen en die schoolkeuze nog even uit te stellen.’
De focus voor Aves ligt niet op winst, maar op maatschappelijke waarde.
Wat biedt Aves de Noordoostpolder?
‘Onze missie is helder: kinderen in de Noordoostpolder de beste basis bieden voor hun toekomst, zodat zij vol zelfvertrouwen hun weg vinden in vervolgonderwijs en werk. Onderwijs en kinderopvang moeten toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen,’ stelt Jos. ‘De focus voor Aves ligt niet op winst, maar op maatschappelijke waarde. En dat doen we bij onze (toekomstige) kindcentra met één locatie-directeur die alle onderdelen op de locatie samenbrengt.’ Jos benadrukt dat dit voor ouders de nodige rust geeft, met een vertrouwde plek voor hun kind van jongs af aan. ‘In het buitenland bestaan deze kindcentra al jaren, en het is hoog tijd dat ook wij hier volop de voordelen van benutten.’
Samen sterk: de kracht van verbinding
Aves laat zien hoe krachtig samenwerking kan zijn. Scholen die onder Aves vallen, zijn geen afzonderlijke eilandjes, maar zijn als een netwerk aan elkaar verbonden. ‘Leerkrachten en leerlingen hebben er profijt van dat we collega’s zijn, geen concurrenten,’ vertelt Jos. Het resultaat? Leerkrachten kunnen zich meer richten op hun specifieke sterke punten en scholen in dorpen als Rutten en Marknesse zien hoe samenwerking het dorpsleven versterkt. ‘Een mooi voorbeeld is Het Klavier in Rutten, waar twee scholen eerst apart startten en nu als één school verdergaan. Dat zie je in de hele Noordoostpolder: door elkaar te leren kennen groeit het vertrouwen en komt de samenwerking vanzelf.’
Het hart van Aves: het gebouw met een verhaal
Aves laat zien hoe krachtig samenwerking kan zijn. Basisscholen en straks ook kindcentra die onder Aves vallen, zijn geen afzonderlijke eilandjes, maar zijn als een netwerk aan elkaar verbonden. ‘Leerkrachten en leerlingen hebben er profijt van dat we collega’s zijn, geen concurrenten,’ vertelt Jos. Het resultaat? Leerkrachten kunnen zich meer richten op hun specifieke sterke punten en scholen in dorpen als Rutten en Marknesse zien hoe samenwerking het dorpsleven versterkt. ‘Een mooi voorbeeld is Het Klavier in Rutten, waar twee scholen eerst apart startten en nu als één school verdergaan. Dat zie je in de hele Noordoostpolder: door elkaar te leren kennen groeit het vertrouwen en komt de samenwerking vanzelf.’
Een warme start voor de leerlingen, en wij hopen hen later in hun leven weer te zien, bijvoorbeeld op de werkvloer.
Het hart van Aves: het gebouw met een verhaal
Het Aves-kantoor aan de Jasmijnstraat in Emmeloord is een bijzondere plek. ‘Dit voormalige pand van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders ademt geschiedenis,’ vertelt Jos. ‘Van hieruit werd de polder ontworpen; de oorspronkelijke droom was al dat mensen hier, zonder verzuiling, een nieuwe samenleving zouden opbouwen. Dat idee leeft nog steeds bij Aves.
Onze scholen hebben weliswaar een eigen identiteit, maar de samenwerking is sterk. Een eigentijdse versie van pionierswerk,’ lacht Jos. ‘Zo bouwen we samen verder aan de regio.’

Een nieuwe toekomst voor het basisonderwijs van Marknesse
In Marknesse komt er zelfs één nieuwe basisschool voor de hele gemeenschap. ‘Het samenvoegen van drie basisscholen zorgt voor volwaardige klassen, de buurkinderen gaan naar dezelfde school, er zijn meer vriendjes en vriendinnetjes voor de kinderen, en er is meer continuïteit voor het schoolteam. Zo kunnen docenten zich specialiseren en hoeven ze niet meer alles alleen te doen. Het onderwijs krijgt daardoor meer body en flexibiliteit, wat het leerplezier ten goede komt. En, niet onbelangrijk, het betekent ook
een efficiënter gebruik van overheidsgeld.’
Een warm welkom voor elk kind: brugfunctie en vertrouwensband
Met de inzet van brugfunctionarissen biedt Aves kinderen en ouders op een aantal scholen langdurige ondersteuning. ‘Deze brugfunctionarissen, vangen een deel van de rol op die eerder werd ingevuld door het maatschappelijk werk. Zij zijn voor kinderen én ouders een aanspreekpunt binnen de school. Zij bieden een warme start voor de leerlingen.’
Kindcentra en aandacht voor vakonderwijs: groei en bloei
Aves ziet nog volop kansen om kinderen sterker voor te bereiden, op bijvoorbeeld het vakonderwijs. ‘Het basisonderwijs is best theoretisch ingesteld, maar we willen ook de praktisch ingestelde leerlingen meer kansen geven. Dankzij de samenwerking met STO (Sterk Techniek Onderwijs) en Techkwadraat zetten scholen samen stappen om dit te uit te bouwen.’
tekst: Debora Boomsma – foto’s: Evelien Fotografie